روش تست زنی صحیح شیمی در کنکور ۹۸

در مقالات در 29 ژانویه 2019

شما به‌عنوان دانشجوی ریاضی، وقت زیادی برای اختصاص زمان و تمرینات برای درس شیمی ندارید چون ضریب ۲ دارد؛ اما باید بتوانید در کمترین زمان ممکن، بازدهی خوبی را به دست آورید. مواردی که در کتاب درسی و منابع کمک‌آموزشی برای حفظ کردن مفاهیم شیمی است را با یکرنگ مشخص کنید. مواردی که مفهومی است را بارنگ دیگر.

حفظیات در شیمی بسیار فرار است. برای همین، حتی اگر نیم ساعت در روز وقت بگذارید و فیش‌برداری‌هایی که از مباحث شیمی استخراج کرده‌اید را مرور کنید، این کار برای ملکه شدن مفاهیم در ذهن شما تأثیرگذار خواهد بود. حتماً سعی کنید حفظیات خود را در عمل بسنجید؛ یعنی در داخل تست‌های واقعی و آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده استاندارد. این‌طوری به کارکرد حفظیات در سؤالات بهتر و بیشتر پی می‌برید.

داوطلبان کنکور ریاضی ۹۸ بخوانند

اگر شما در آمادگی برای آزمون شیمی در کنکور، حفظیات و مفاهیم را به‌طور تفکیکی کارکنید، تسلط شما افزایش پیداکرده و در آزمون نیز می‌توانید با همین رویه، اول سوا لاتی که با حفظیان قابل پاسخگویی هستند را پاسخ داده و سپس به سراغ پرسش‌های مفهومی بروید.

برای مهارت در حل مسائل مفهومی شیمی، بایستی هم مهارت تست‌زنی شما افزایش پیدا کنه در وقت کم و هم اینکه فهم شما از صورت مسائل شیمی، روزبه‌روز ارتقا یابد؛ یعنی شما باید پس از ۶ ماه که سؤالات شیمی را نگاه می‌کنید، بهتر بتوانید آن را حل و تحلیل کنید. مثلاً یکی از چالش‌های داوطلبان در آزمون شیمی، مربوط به آرایش الکترونی است که برای محاسبه اعداد کوانتومی و ظرفیت یون‌ها و عناصر، همه آرایش الکترونیکی را رسم کرده و سپس با استخراج مفاهیم، به سؤال پاسخ می‌دهند.

برای حفظ وقت و تسریع در تست‌زنی، بایستی سؤالات زیادی حل کرده باشید تا با مشاهده صورت‌مسئله، وقتی عناصر و یون‌ها را در صورت‌مسئله مشاهده کردید، اصل قضیه را متوجه شوید و نیاز به کشیدن آرایش الکترونیکی وقت‌گیر نباشد.

من از تست زنی شیمی متنفرم، چه‌کار کنم؟

درک می‌کنیم! نگران نباشید. به‌هرحال درس شیمی مثل زبان عربی، خیلی مناسب کار مهندسان (غیر از مواد و متالوژی و نفت و پتروشیمی) نیست؛ اما به‌هرحال، شیمی بخشی از زندگی شماست و نمی‌توان آن را متوجه نشد. برای آشتی با شیمی، اول سعی کنید با فایل‌های ویدیویی جذاب در اینترنت و سخنرانی‌های ساده‌ای که درباره مفاهیم شیمی در زندگی و طبیعت ارائه‌شده است آشنا شوید.

پس کلمه تنفر را کنار بگذارید. از هیچ علمی نباید متنفر باشید. حتی اگر در حال و آینده اصلاً به کار شما نیاید (که البته معمولاً این‌گونه نیست). حال پس از آشتی با شیمی، کتاب شیمی را برداشته و سراغ فصل اول بروید. آن را به‌صورت روزنامه‌ای بخوانید. شکل‌ها را نگاه کنید. اسامی مطرح‌شده را خط بکشید. بعداً درباره این عناصر و اطلاعات در اینترنت جستجو کنید. از طریق گراف‌ها و شکل‌ها و ویدیوها با اسامی که در فصل اول مشاهده کردید، آشنا شوید.

وقتی یک دور روزنامه‌ای مطالعه کردید و مفاهیم اصلی و فرعی را به‌صورت گراف و ویدیو در اینترنت مشاهده کردید، حال به سراغ مطالعه مفهومی فصل اول بروید. نکات مهم علامت‌گذاری کنید و سپس تست‌های آسان و سخت این فصل را از طریق منابع آموزشی خوب بزنید. اگر بخشی از سؤالات تستی را اشتباه پاسخ دادید، به روش حل تست توجه کنید. بررسی کنید ببینید آیا به‌جز این روش تست‌زنی برای حل مسئله مربوطه، روش دیگری هم وجود دارد یا خیر. وقتی شما مهارت تست‌زنی پیدا کنید، متوجه می‌شوید که راه‌های ساده‌ای برای رسیدن سریع به جواب در سؤالات شیمی وجود دارد.

تست زنی صحیح در شیمی کنکور ۹۸

برای تست‌زنی هم از سؤالات آسان استفاده کنید و مرحله‌به‌مرحله سراغ سؤالات سخت بروید. برای مواجه‌شدن با سؤالات سخت، مناسب است که مفاهیم را به‌خوبی فراگرفته باشید. برای فرار از تنفر از شیمی، در طول روز یا هفته یا ماه، سخنرانی‌ها یا کتاب‌های آموزشی بزرگان علم شیمی در ایران و جهان را بخوانید و از نقش علم شیمی در بسیاری از رشته‌ها از هوافضا گرفته تا طب و ورزش و تغذیه، مطالعه کنید؛ یعنی وقت‌های اضافه را نیز به‌جای دست گرفتن گوشی موبایل و پرسه‌های بیهوده در فضای مجازی، به مطالعه مطالبی که به‌صورت غیرمستقیم با یافته‌های علمی شما در درس شیمی مرتبط است،‌اختصاص دهید.

فراموش نکنید که راه عشق ورزیدن به هر چیز، شناخت درست و فهم صحیح است. می‌خواهد معشوق باشد، می‌خواهد درس شیمی باشد!

درس شیمی ۲ و آزمایشگاه، درس شیمی ۳ و آزمایشگاه و درس شیمی که در دوره پیش‌دانشگاهی فراگرفته‌اید از منابع سؤالات گروه ریاضی و فنی در بخش شیمی خواهد بود.

تماس تلفنی