روش مطالعه شیمی از نظر رتبه های برتر

در مقالات در 29 ژانویه 2019

چگونه شیمی را حرفه ای مطالعه کنیم تا بالاترین درصد را کسب کنیم؟

                  

خیلی سخته.

اصلا درصد خوب آوردن توی این درس کار غیر ممکنیه!

یعنی تا حالا کسی بوده که بتونه درس شیمی رو ۱۰۰ درصد بزنه؟

چطور امکان داره که در زمان کوتاهی این همه محاسبات رو برای هر سوال انجام بدم و به پاسخ صحیح برسم؟!

این ها سوالاتی هستند که ممکن است شما هم از خودتان پرسیده باشید.
در سال‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از داوطلبان چنین نگاهی نسبت به درس شیمی دارند:

درسی که در آزمون سراسری برای گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی ارائه می‌شود و برای هر دو گروه ، به‌ویژه گروه آزمایشی علوم تجربی ( با ضریب اختصاصی۳) اهمیت بسیاری دارد؛ اما داوطلبان باید بدانند که سوال های دشوار همین درس را عده ای به خوبی پاسخگو هستند و حتی برخی از داوطلبان به ۱۰۰ درصد سوال های این درس پاسخ صحیح داده اند.

آنچه می‌خوانید تجربه دارندگان درصدهای خوب درس شیمی در آزمون های سراسری چند سال گذشته است؛ البته شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید؛ یا شما اصلا با درس موردنظر مشکلی نداشته باشید که در این صورت، مشخص است که نباید نحوه مطالعه خود را تغییر دهید؛یا شاید شیوه مطالعه یک رتبه برتر، با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

روش مطالعه شیمی از نظر محمد امین روان بخش

رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۵
درصد شیمی : ۹۷
روش مطالعه شیمی‌ام مثل زیست شناسی بود؛ یعنی توجه اصلی من روی کتاب درسی بود. شیوه کارم نیز این‌طور بود که وقتی دبیرمان یک فصل را به صورت کامل درس می داد، جزوه ای را که به ما دپاده بود، می‌ خواندم و نکته های جزوه (مثل فرمول‌ها) را وارد کتاب درسی می کردم و قسمت های حفظی کتاب درسی را مشخص می‌کردم. قصدم از انجام این کار، یکی شدن منبع مطالعه‌ام و توجه کردن به نکات حفظی بود.

روش مطالعه شیمی از نظر محمد اکبری مقدم

رتبه ۱۰۹ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری۹۵
درصد شیمی : ۱۰۰
اول کتاب درسی را می‌خواندم و بعد تست می‌زدم. وقتی تست می‌زدم، هم نکاتی را که بلد نبودم و غلط زده بودم و هم آنهایی را که توانسته بودم درست پاسخ دهم، اما به نظرم سوالات و نکات مهم و خوبی بودند، یادداشت و بعداً آنها را مجدداً مرور می‌کردم. برای محاسبات شیمی، باید ریاضی‌ات قوی باشد.

من آن قدر تمریم می کردم که با دیدن یک تست،روش حل آن بلافاصله در ذهنم بیاید و همچنین واکنش سوال را کاملا حفظ بودم تا وقتم برای این بخش ها تلف نشود،به طور کلی، تمرین زیاد، تنها راه آسان شدن سوالت شیمی است و باعث افزایش سرعت پاسخگویی به تست‌های این درس می شود.

روش مطالعه شیمی از نظر سهند سروری

رتبه ۲ گروه آزمایشی ریاضی و فنی در کنکور سراسری سال ۹۲
درصد شیمی : ۱۰۰
درس شیمی، دو بخش مجزا از هم دارد :یکی بخش حفظی شیمی و دیگری بخش تمرین.
برای بخش حفظی، باید متن کتاب، شکل ها و در کل هر آنچه را که درکتاب است به طور دقیق مطالعه کرد؛تا جایی که به نظر من کتاب شیمی را مثل کتاب دینی باید خواند و مطالب آن را حفظ کرد.

من برای اینکه بتوانم شیمی را خوب حفظ کنم، ابتدا یک بار کتاب را خواندم، بعد یک مجموعه سوال های کنکور را زدم و بررسی کردم که چه چیزهایی را جا انداخته ام، و سپس برای بار دوم کتاب را خواندم و نکته های مهم آن را «های لایت» کردم. همچنین مطالب مهم آن را خلاصه نویسی کردم.(دوباره نویسی نکردم بلکه خلاصه نویسی کردم!)

مثلاً فرمول های مهم را نوشتم یا اگر سوال جالبی درباره بخشی دیدم،آن را نوشتم و در بین صفحات همان بخش در کتاب گذاشتم تا در مرورهای بعدتی، با یک نگاه به خلاصه ها یا سوال های جالب، مطلب موردنظر را به خاطر بیارم.

سهند سروری افزود :

در بخش تمرین شیمی، مهم ترین مبحث ، استوکیومتری است. به نظر من، اگر داوطلبی روابط استوکیومتری را بلد نباشد، بیش از نیمی از سوال های تمرینی کنکور را در شیمی نمی تواند پاسخ دهد.برای فراگیری این مبحث، لازم است که تمرین بسیار حل کرد و بر آن مسلط شد.

برای سایر مباحث شیمی باید از حفظ کردن فرمول های متعدد خودداری کرد و تصور نکرد کهحفظ کردن فرمول های بسیار، نشانه توانمندی است؛ چون همان طور که پیش از این گفتم، سرجلسه کنکور،فرمول های متعدد به ذهن شما نخواهد آمد؛ پس باید فقط فرمول های اصلی را حفظ کنید و مطمئن باشیدکه با همین فرمول های اصلی می توانید بدون استرس پاسخگوی سوال های کنکور باشید.

روش مطالعه شیمی از نظر سید شایان پور میر بابایی

رتبه ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۳
درصد شیمی : ۹۷/۲
در چندین سال اخیر، آزمون شیمی به خاطر مسائلش برای بچه ها سخت شده است. مسائل این درس هم از سال سوم شروع می‌شود؛ برای همین، من از سال سوم سعی کردم که تسلط علمی لازم را بر مطالب شیمی به دست بیاورم و با تست زدن، سرعت عمل هم پیدا کنم؛ اما بیشتر در سال چهارم سرعت عمل لازم را برای حل کردن مسائل و انجام محاسبات در زمان مصوب کنکور به دست آوردم.

روش مطالعه شیمی از نظر محمد استاد محمدی

رتبه ۱ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۱
درصد شیمی : ۱۰۰
در درس های اختصاصی، به نظر خودم بهترین درسی که خواندم، درس شیمی بود. برای درس شیمی، اول کتاب مدرسه را به صورت کامل می خواندم و تک تک نکته هایش را نشان دار می کردم و روی کاغذ می نوشتم و این کاغذها را تا آخر سال داشتم؛ زیرا وقتی می نوشتم، احساس می کردم که مطالب کتاب، بیشتر در ذهنم می ماند.

روش مطالعه شیمی از نظر نگین یغمایی

رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری۹۳
درصد شیمی : ۷۴/۳
کتاب درسی شیمی واقعا مهم است و همه قسمت های کتاب، اعم از نمودار ، عکس و مباحث، را باید فرا گرفت. مهارت حل مسئله هم خیلی مهم است و باید توجه داشت که در مسائل شیمی، عددهایی که می دهند، خیلی رند نیستند و کسی می تواند به جواب آخر برسد که سرعت محاسباتی‌اش بالا باشد. من در برنامه روزانه‌ام همیشه حل چندین مساله شیمی قرار داشت تا با اعداد سر و کله بزنم و سرعت و مهارتم در این درس حفظ شود.

روش مطالعه شیمی از نظر محمد رضا وطن خواه

رتبه ۱۸ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری۹۴
درصد شیمی : ۹۲/۴
من در درس شیمی دفتر نکته نویسی داشتم و در دوران جمع بندی، نکته های تست های کنکور را مرور می کردم. همچنین روش های سرعتی در ضرب و تقسیم مسائل را در آن می نوشتم. در دوران جمع بندی نیز تمرکزم روی این دفتر و کتاب درسی بود.

روش مطالعه شیمی از نظر معین علا

رتبه ۸ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری۹۴
درصدشیمی : ۹۲/۴
روی بالا بردن سرعت و دقتم در حل سوال های محاسباتی، کار کردم و مدیریت زمان را در دوران جمع بندی برای این درس در دست گرفتم و با حل سوالات کنکور سال های گذشته تسلط خودم رو بالا بردم.

روش مطالعه شیمی از نظر مهسا دولت شاهی

رتبه ۴ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۳
درصد شیمی : ۹۰/۵
برای جمع بندی شیمی، مجموعه سوال های گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری را در کنار سوال های گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری هر سال کار کردم. نکات حفظی شیمی را نیز در طول سال خلاصه نویسی کرده بودم و نکات مهم تست هایی را که در طول سال کار کرده بودم، یادداشت کرده بودم.

این خلاصه نویسی ها در دوران جمع بندی خیلی به من کمک کرد؛ در ضمن بعد از هر آزمون آزمایشی به سراغ رفع اشکال آن آزمون می رفتم و در صورت نیاز، برای فراگیری بعضی از مباحث، تست بیشتری می زدم.

روش مطالعه شیمی از نظر مهدی برخوری مهنی

رتبه ۶۰ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۴
درصد شیمی : ۹۰/۵
روی مباحثی که در آزمون های آزمایشی مشخض می شد بر آنها تسلط ندارم، وقت می گذاشتم. چندبار هر سه کتاب را از ابتدا مرور کردم؛ ضمن آنکه کل مبحث های حفظی را در یک دفتر نوشته بودم و آنها را مرور می کردم. تست هایی را که از ابتدا نشان دار کرده بودم، در دوران جمع بندی حل و روی سرعت حل مساله نیز کار کردم.

روش مطالعه شیمی از نظر روژان ربانی

رتبه ۷ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری ۹۲
درصد شیمی : ۹۳/۴
در آغاز می خواستم شیمی را مثل یک درس حفظی بخوانم، اما سوال های آزمون سراسری ۹۱ را که دیدم، متوجه شدم که خیلی تحلیلی طرح شده اند؛ برای همین این درس را هم تحلیلی خواندم و در صفحات کتاب نیز حاشیه نویسی کردم. شکل ها و زیرنویس ها را هم خیلی دقیق مطالعه کردم و نکته هاتی تست ها را می نوشتم.

روش مطالعه شیمی از نظر علی عجم

رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۲
درصد شیمی : ۹۶/۲
در حقیقت، درس شیمی زنگ تفریح کنکور من بود. سوال های شیمی را خیلی روان و با اعتماد به نفس و به قول معروف سوت زنان حل می کردم! البته شاهد بودم که بیشتر بچه ها بعد از آزمون سراسری، از سوال های شیمی گله داشتند تا جایی که رویم نشد به آنها بگویم که به نظر من سوال های شیمی سخت نبود.

در کل، به نظر من سوال های شیمی در آزمون سراسری از یک جریان منطقی و منظم تبعیت می کنند؛ البته چند سال پیش در درس شیمی، از بخش های خارج از کتاب (از مباحث حذفی کتاب) نیز سوال طرح شده بود، اما امسال سوال ها منطقی و در حد کتاب درسی بود.

روش مطالعه شیمی از نظر پویا ابراهیم باستانی

رتبه ۱ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری۹۲
درصد شیمی ۹۳/۴
شیمی، درسی متشکل از مباحث حفظ کردنی و یاد گرفتنی است. بخش یادگرفتنی مثل فصل اول، دوم و شیمی سوم را باید از پایه و به طور دقیق خواند؛ در ضمن باید در حل مسائل شیمی، که گاه جواب هم اعشاری می شود، دقت کرد. خود من در حل مسائل مشکل داشتم و گاه اشتباه محاسباتی می کردم.

خوب است که از همان اول، ماشین حساب را کنار گذاشت؛ اما من در این زمینه تنبل بودمو از ماشین حساب استفاده می کردم. سر جلسه آزمون سراسری، بیشتر با گرد کردن اعداد به جواب تقریبی می رسیدم.

روش مطالعه شیمی از نظر معصومه عظیمی

رتبه ۶ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۱
درصد شیمی : ۹۷/۲
بهتر است که اول از همه، متن کتاب درسی را بخوبی بخوانیم و شکل هات و حتی زیرنویس های شکل ها را بررسی کنیم. من بعد ازمطالعه کامل مباحث درسی، آنها را روی سیستم عصبی ذهنی منتقل می کردم و آخر سرهم تست می زدم.

مساله های شیمی نیز در کنکور بسیار حائز اهمیت هستند، اما باید توجه داشته باشیم که حتما باید تست هایی را زد که هم استاندارد باشند و هم قوی؛ در ضمن ، خلاصه برداری و درست کردن جدول و نمودار درختی را هم نباید فراموش کنیم؛ زیرا خیلی مفیدند و به کسب درصدهای بالا کمک زیادی می کنند.

روش مطالعه شیمی از نظر فائزه قائم دوست

رتبه ۳ گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری ۹۴
درصد شیمی : ۱۰۰
به طور کلی اول متن کتاب درسی را مطالعه میکردم ، مطالب حفظی را حفظ می کردم (مثلاً کتاب شیمی ۲ مفهومی- حفظی است) بعد جزوء معلم را مطالعه می کردم. کتاب های تست به این صورت هستند که غالباً ابتدا درس نامه دارند.

من هم اول درس نامه را مرور می کردم بعد تست می زدم و بررسی می کردم معمولاً دور اول تست آموزشی می زدم و در تست آموزشی سؤال ها را یک تست یک تست بررسی می کردم و بعد در دفعات بعدی به صورت امتحانی تست می‌زدم یعنی ۵۰ تست را یک‌جا حل می‌کردم.

فائزه قائم دوست افزود:

اگر کسی بدون مطالعه و تسلط در کتاب درسی سراغ تست برود کار بیهوده ای کرده است و در سؤالات تستی ای که از نکات ظریف هستند گیج خواهد شد. من روی مفاهیم کتاب درسی مسلط بودم.

برخی از نکات مهم را در همان کتاب درسی یادداشت می کردم و در حاشیه‌ی کتاب های شیمی می نوشتم و در هنگام مرور هم اول کتاب درسی و نوشته های خودم را مرور می کردم و بعد تست های نشان دار خودم را کار می کردم.

روش مطالعه شیمی از نظر امیررضا براتی

رتبه یک گروه آزمایشی تجربی در آزمون سراسری ۹۷
درصد شیمی : ۹۲/۲
تلاش می‌کردم به خود کتاب درسی کاملاً مسلط شوم تا بتوانم به سوال‌هایی که به حفظیات شیمی مربوط می‌شود پاسخ بدهم. برای بخش محاسبات نیز زیاد تمرین کردم و با تمرین زیاد، محاسباتم قوی شد. بعضی ازسوال‌های این درس نیز نه حفظی است نه محاسباتی، و برای پاسخ به این سوال‌ها باید مفاهیم دروس شیمی را کاملاً فهمید و دانست که هدف از طرح این مطلب در کتاب درسی چیست و چه فایده‌ای دارد؛

برای مثال، من سعی می‌کردم که یک واکنش شیمیایی را در ذهنم تجسم کنم، اینکه فرضاً وقتی یک مولکول با مولکول دیگر برخورد می‌کند چه اتفاقی می‌افتد به یاری این تحلیل، راحت‌تر از پس سوال‌های شیمی بر می‌آمدم.

برای شیمی نیز بعد از زیست‌شناسی، بیش از سایر درس‌ها وقت می‌گذاشتم. حدوداً ۱۰ ساعت در هفته درس می‌خواندم.البته باید بگویم که ساعت‌های ذکر شده برای زمانی بود که تعطیل بودیم و مدرسه نداشتیم، اما در دوران مدرسه، به غیر از روزهای تعطیل، شش یا هفت ساعت مطالعه می‌کردم.

دسته بندی ها: مقالات

Tags:
تماس تلفنی