بهترین روش مطالعه شیمی کنکور

در مقالات در 16 ژانویه 2019

شیمی از آن دسته درس هاییست که اهمیت بالایی هم در کنکور تجربی و هم در کنکور ریاضی دارد. روش مطالعه ی شیمی کنکور یا به عبارتی تکنیک های مطالعه ی شیمی کنکور از مهم تکنیک هایی است که همه ی دانش آموز ها باید در سال کنکور با آن آشنا باشند.

بهترین روش مطالعه ی شیمی کنکور

طبق آمار سازمان سنجش در کنکور سال ۹۵، پاسخ دهی هفتاد و هفت درصد دانش آموزان تجربی و هشتاد درصد دانش آموزان رشته ی ریاضی در شیمی بین منفی سی و سه درصد الی ده درصد میباشد.

این آمار نشان میدهد وضعیت اکثریت دانش آموزان در درس شیمی بحرانی است.

از آنجایی که درصد بالایی از دانش آموزان کنکوری دسترسی به کلاس، کتاب های کمک آموزشی و جزوات درسی را دارند، نمیتوان نبودن این امکانات را دلیل این بحران دانست.

با ریشه یابی دقیق میتوان دریافت که اشکال اکثر دانش آموزان، نحوه ی صحیح مطالعه ی درس شیمی برای کنکور میباشد. پس با ما همراه باشید تا با بهترین روش مطالعه ی شیمی کنکور آشنا شوید.

مهم ترین نکته در مطالعه شیمی کنکور، شیمی پایه است. شما برای یادگیری شیمی پیش دانشگاهی و مطالعه ی کنکور، ابتدا باید پایه و اساس شیمی خود را قوی کنید. برای اینکار اول به مطالعه و یادگیری شیمی دو و سپس شیمی سه بپردازید و پس از آن به سراغ شیمی پیش و تست و آزمون بروید.

در جدول برنامه ریزی درسیتان، بین زمان های مطالعه ی شیمی وقفه ی طولانی نیندازید. حدودا یک روز درمیان شیمی را بین برنامه های مطالعاتی خود جای بدهید.

یک سری مطالب را باید حفظ کرد!

بخشی از کتاب شیمی را مطالب حفظی تشکیل میدهد. برای حفظ آنها میتوان از کلمات کلیدی متن کمک گرفت. به این ترتیب حفظ مطالب بسیار آسانتر و فراموش کردن آنها به مراتب دیر تر و سخت تر صورت میگیرد.

رابطه ی میان مطالب را بفهمید!

 کشف ارتباط مطالب شیمی باعث می شود، حفظ آنها آسانتر از قبل بشود.

با ما برای یافتن بهترین روش مطالعه ی شیمی کنکور همراه باشید!

مفاهیم شیمی را حفظ نکنید!

بخش مفهومی شیمی را باید درک کنید. یادگیری دقیق و مطالعه ی عمیق مفاهیم شیمی در موفقیت شما در کنکور اهمیت بسزایی دارد.

مسئله ها مهمترین بخش شیمی هستند!

برای آنکه بتوانید درصد بالایی از شیمی را در کنکور پاسخ بدهید باید به مسئله ها تسلط کامل داشته باشید. تکرار و تمرین مهارت شما را در حل مسائل بالا میبرد. بنابراین حتما به حل نمونه سوال های فراوان بپردازید.

فرمول ها را به خوبی یاد بگیرید!

تک تک فرمول هایی که در کتاب شیمی آمده اند مهم هستند، پس نباید از هیچ یک از آنها به سادگی بگذرید. برای آزمون های تستی ساده ترین فرمول را انتخاب کنید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان به سوال پاسخ دهید. مثلا نیازی نیست که برای حل تست بازده درصدی از روابط استوکیومتری استفاده کنید. برای صرفه جویی در زمان میتوانید از جدول تناسب استفاده کنید.

بعد از مطالعه ی کامل کتاب درسی و کتاب های کمک آموزشی سراغ تست بروید. تست زدن کمک زیادی به پاسخدهی به سوالات میکند.
از تست های آسان شروع کنید. یک دفعه سراغ تست های دشوار نروید. اینکار باعث میشود اعتماد به نفس شما در تست زنی پایین بیاید و از درس خواندن دلزده شوید.

جزئی تست بزنید!

ممکن است ریز ترین مطالب کتاب شیمی، سوال کنکور باشد پس از جزئی ترین سوالات هم به سادگی نگذرید.

مبحث به مبحث پیش بروید!

به یک باره سراغ تست های یک فصل نروید. موضوع به موضوع پیش بروید تا از تست زدن خسته نشوید.

سوال های نکته دار شیمی را مشخص کنید!

آن دسته از سوالات که در جواب دهی به آنها به مشکل برخوردید یا احساس میکنید جالب هستند را علامت بزنید تا در حین تکرار، ابتدا به آنها بپردازید.

زمان را نادیده نگیرید!

حتما حتما حتما هنگام تست زدن به ساعت توجه کنید. سعی کنید هر دفعه سرعت تست زنی خود را نسبت به دفعه ی قبل بالا ببرید و در بازه ی زمانی میانگین سی ثانیه هر تست شیمی را حل کنید. این تمرین باعث میشود روز کنکور هنگام پاسخگویی به سوالات شیمی وقت کم نیاورید.

از منابع جدید شیمی کنکور استفاده کنید!

تجربه نشان میدهد که سوالات قدیمی تر کنکور، اهمیت کمتری دارند و طراحان سوالات همیشه به دنبال جدید ترین تست ها برای مطرح کردن آنها در کنکور هستند. برای همین اولویت تست را به جدیدترین سوالات بدهید.

سراغ چندین کتاب تست و کمک آموزش مختلف نروید!

تعداد معدودی – بین یک الی دو – کتاب که به کامل بودن آنها اعتماد دارید، به علاوه ی کتاب درسی شیمی را به عنوان منابع خود در نظر بگیرید و از همان ها استفاده کنید.

مرور مطالب را از یاد نبرید!

شرط اصلی موفقیت در شیمی کنکور تکرار و تمرین فراوان است. برای این کار مطالبی را که از پیش خواندید مدام با خودتان مرور کنید تا ملکه ی ذهنتان بشود.

دسته بندی ها: مقالات

Tags:
تماس تلفنی